Co přinesl 1. ročník projektu Matematika bez bariér? 📊

letíme k Vám s informacemi o tom, co přinesl první ročník projektu Matematika bez bariér, do kterého se zapojilo neuvěřitelných 1100 škol! 😊

Víme, že ne všichni ze zapojených učitelů měli ideální digitální podmínky, přesto ale zvládli diagnostikou s prvňáčky projít na jedničku – ať už po skupinkách, bez sluchátek, nebo třeba s každým žáčkem zvlášť. Jejich úsilí bylo obrovské a za to jim patří náš velký obdiv 💛!

🌟 Abychom Vám ukázali, že zapojení do projektu mělo skutečný smysl, přinášíme první shrnutí toho nejdůležitějšího, co projekt doposud přinesl 😊.


⏰ Ze získaných dat z provedených diagnostik vyplynulo, že průměrná délka diagnostiky byla 23 minut na jednoho žáka.

📈 Graf znázorňující, do jaké míry zvládli prvňáčci projít diagnostikou samostatně, vychází ze zpětné vazby učitelů, kteří diagnostiku s prvňáčky prováděli v rámci projektu Matematika bez bariér.

"Děti pracovaly samostatně a s velkým nadšením. Zaznamenala jsem, že hodně žáků má potíže s pojmy více o / méně, naopak většina z nich chápe vztahy mezi počtem a jeho číselným označením v oboru 1 - 5."
- paní učitelka 1. třídy, Sadová

Právě teď pilně pracujeme na vyhodnocení všech výsledků. Vzhledem k opravdu vysoké účasti máme k dispozici obrovské množství dat, takže nám jejich zpracování zabere nějaký čas.

🔍 Nejsme v tom ale sami! Ve spolupráci s experty z PAQ Research pečlivě projdeme všechna data a během následujících měsíců pro Vás připravíme přehledný souhrn anonymizovaných výsledků.

📊 Shrnurtí výsledků dokáže odpovědět na tyto otázky:

✅Jaké skutečné dovednosti žáci mají při nástupu do 1. třídy?
✅Jak si Vaše škola vedla v porovnání s ostatními školami?
✅Existují výrazné rozdíly v daných dovednostech dětí napříč různými regiony?

👉 Věříme, že výsledky provedených diagnostik pomohou nejen učitelům, MŠMT a NPI zodpovědět zmíněné otázky, ale přispějí také k diskuzi o plánovaných změnách v oblasti odkladů školní docházky dětí do prvních tříd.


👉 Stále se snažíme diagnostiku dělat ještě lepší – aby pro Vás a Vaše žáky byla co nejjednodušší, zabírala co nejméně času a zároveň přinášela užitečné výsledky. Proto právě teď pracujeme na několika vylepšeních:

  • ✅ Vyhodnocení pokroku mezi dvěma diagnostikami – Abyste si mohli snadno ověřit, zda se žák od poslední diagnostiky zlepšil, připravujeme jasný přehled toho, které dovednosti si žák již osvojil a na čem je ještě potřeba pracovat. Tento souhrn bude zahrnovat i možnost zkopírování slovního hodnocení, které můžete snadno využít ve svých materiálech pro zhodnocení žákova pokroku.
  • Tlačítka „Ukončit a vyhodnotit“ nebo „Uložit na později“ již nebudou viditelná pro žáky – Tato tlačítka nebudou součástí oblasti, ve které při diagnostice děti pracují. Nově budou viditelná po kliknutí na červený křížek v pravém horním rohu a budete je moci využít kdykoliv budete potřebovat, a to i v průběhu plnění úkolů.
  • ✅ Možnost pokračovat v rozpracované diagnostice pomocí QR kódu – Může se stát, že budete potřebovat diagnostiku z různých důvodů přerušit a dokončit později. Díky této funkci bude stačit opět načíst QR kód a Včelka Vás v diagnostice zavede přesně tam, kde jste skončili.
  • ✅ Spolehlivější funkčnost na starších zařízeních – Aktivně pracujeme na tom, aby Včelka bez problémů fungovala na většině zařízení. Aplikaci proto neustále optimalizujeme pro různé operační systémy, aby vše hladce běželo i na zařízeních s nižším výkonem nebo staršími verzemi softwaru.

👉 Ze zpětných vazeb učitelů zapojených do projektu Matematika bez bariér vyplynulo, že většina z nich by kolegům doporučila provést diagnostiku raných matematických představ s novými prvňáčky také příští rok.

Děkujeme Všem zapojeným školám také za všechny poskytnuté fotografie! Obdrželi jsme jich opravdu spoustu, a tak se o některé z nich chceme podělit s Vámi všemi 💛.

Podělte se s ostatními učiteli a rodiči také na sociálních sítích a ukažte, jak probíhala diagnostika raných matematických představ právě ve Vaší škole!


„Děti byly z úkolů nadšené. Bavila je interakce, líbil se jim hlasový výstup – pochvala za správně splněný úkol a povzbuzení v případě chyby. Největší obtíže činily dětem úkoly, kde manipulovaly s obrázky dle pokynů např. „V červeném rámečku bude o dva více než v šedém rámečku“… Dále – karty s různým počtem – logické řady. Potom také tam, kde označovaly obrázky v řadě – dle pokynů – např. „Které obrázky jsou mezi dvěma danými obrázky?“… „Které obrázky jsou mezi 7. a 10. obrázkem?“ Většinou se jim dařilo velmi dobře ve spojování číslic a počtu, a také jim šlo umístění obrázku dle pokynu do rámečku – nahoře x dole x uprostřed, PxL. Budeme úlohy pravidelně trénovat ve škole. Děti jsou velmi namotivované k používání Včelky i doma. 👍🏻🙂“
– paní učitelka 1. třídy z Kolína

„Děti úkoly moc bavily a zvládly je samostatně. Překvapilo mě, že v jedné třídě 100 % žáků nezvládlo vytvořit a porovnat skupiny objektů s využitím pojmů více o / méně o v oboru 1–5. V jiné první třídě zase 100 % žáků se neorientovalo v číselné řadě 1–10 s vizuální podporou a pravděpodobně nerozumí tomu, že řadové číslovky určují pozici prvku v řadě a že poslední číslo v řadě určuje celkový počet. Ve třetí 1. třídě zase 100 % žáků aktuálně nedokázalo odhalit princip řazení objektů, který vyžaduje analytické myšlení.“
– paní učitelka matematiky z Turnova

„Děti pracovaly soustředěně a byly pro úkoly se Včelkou velmi motivované, záleželo jim na tom, aby podaly svůj co možná nejlepší výkon. Také se stávalo, že si některé děti chtěly u mě před odesláním odpovědi raději ověřit její správnost. Uklidňovala jsem je tím, že pokud si nejsou úplně jistí, ať si znovu poslechnou to, co jim Včelka říká a promyslí si ještě odpověď, je však potřeba, aby se rozhodli sami a je v pořádku, že ještě něco možná neznají, vždyť chodí do 1.třídy teprve jeden týden. Pokud se stalo, že někde nefungovalo ozvučení zadání – „Včelka nepovídala“, tak se děti zodpovědně přihlásily o přečtení instrukce. Děti byly poučené a pokud někdo nepochopil úkol na první dobrou, většinou si nechával úkol od Včelky zopakovat i vícekrát. Perfektní je přehled výsledků jednotlivých žáků a zároveň souhrnný přehled za celou třídu. Diagnostika velmi usnadnila a hlavně zrychlila proces zjištění úrovně ranných matematických představ žáků celé třídy, což je při počtu 27 dětí ve třídě velmi cenné. Díky tomu se můžeme už v přípravném období věnovat rozvíjení kýžených oblastí. Ukázalo se, že 2/3 žáků nerozumí pojmům důležitým pro orientaci v řadě, 1/5 dětí není připravena porozumět číslům 1- 5, 1/3 žáků nedokáže porovnat počet objektů s využitím pojmů více o /méně o.
– paní učitelka 1. třídy z Českých Budějovic

„Diagnostika probíhala naprosto bez problémů, děti byly nadšené z použití tabletu a nových úkolů. Nejvíce žáků má problémy s orientací v řadě – to budeme muset dopilovat. Horší výsledky u některých dětí nepřekvapily, už ve výuce jsem si všimla jistých nedostatků, teď ale vím, že je můžeme v aplikaci procvičovat. Líbí se mi, že dětem byly vybrány konkrétní úkoly, které by měly pilovat.
– paní učitelka 1. třídy z Viničných Šumic

„Žáci velice ocenili různorodost jednotlivých zadání, grafickou podobu a lákavé digitální zařízení. Většině žáků diagnostika nedělala větší obtíže. Největší problém shledávám v pojmech potřebných pro orientaci v řadě, stejně tak v numerických operacích do 10. Je dobré tuto skutečnost znát a do budoucna pracovat s myšlenkami vyšší podpory v problémových oblastech.
– paní učitelka 1. třídy z Liberce

„Děti úkoly moc bavily, zvládaly je téměř samostatně. Překvapivě hodně žáků nezvládlo vytvořit a porovnat skupiny objektů s využitím pojmů více o / méně o v oboru 1–5 a neorientovalo se v číselné řadě 1–10 s vizuální podporou, naopak téměř všechny děti zvládly porozumět číslům 1 – 5 a jejich významům. Díky shrnutí výsledků celé třídy vím, kterým oblastem je potřeba se nejvíce věnovat.
paní učitelka 1. třídy z Otnic