Možnosti využití aplikace Včelka školním speciálním pedagogem

„Dneska na nápravy přijdou Evička, Tonda, Anetka, Honzík a Ruda. Evička neslyší délky u samohlásek. Tonda píše předložky dohromady s následujícím slovem. Anetka už sice čte, ale vůbec netuší o čem. Honzíkovi se pořád pletou písmena. Ondra nerozeznává měkké a tvrdé slabiky. Každému je třeba připravit pracovní listy na procvičování do nápravné hodiny. A pro každého nejlépe dalších 5 listů na každodenní procvičování domů. Tak hurá ke kopírce. Snad nebude obsazeno a nezasekne se papír jako minule. A zítra dalších 10 dětí, to zase určitě dojde v kopírce barva.“

Nebo to jde i jinak?

Vynikající alternativou tištěných materiálů pro děti, které se začínají učit číst nebo mají se čtením a psaním déle trvající obtíže je aplikace Včelka – www.vcelka.cz
V čem je tato aplikace přínosná pro práci školních speciálních pedagogů, jaké nabízí výhody oproti tištěným materiálům a jak jednoduše s ní můžete začít okamžitě pracovat, se dočtete v následujícím textu.

Jak začít používat aplikaci Včelka?

Ke spuštění aplikace není potřeba nic jiného, než připojení k internetu. Pomocí registrace si vytvoříte účet s vlastním nastavením, ke kterému se při dalších návštěvách snadno dostanete po přihlášení.

Jednoduchý video návod, jak se zaregistrovat naleznete zde: www.vcelka.cz/navody/clanek/registrace-ucitele-do-vcelky

 

Po registraci nebo přihlášení můžete ihned využívat vše, co Včelka nabízí – a není toho málo. V aplikaci naleznete cvičení zaměřená na techniku čtení, fonologii, procvičování psaní, dále cvičení k nácviku čtení s porozumněním a k velké radosti dětí i hříčky. Pro snadnou orientaci jsou jednotlivé kategorie cvičení odlišeny barevně a označeny srozumitelnou ikonou.

 

 

V tomto článku si představíme, jak můžeme aplikaci Včelka použít k individuální práci s konkrétním dítětem, které má určité problémy ve čtení a psaní.

„Dnes přijde poprvé na nápravnou hodinu i Bětka. Nejprve bude potřeba zjistit, co všechno jí dělá při čtení a psaní potíže. Poté z různých pracovních sešitů vytipovat cvičení, která se pro ni budou nejvíce hodit. Vytištěná cvičení na míru budou připravena až na další nápravnou hodinu.”

Šlo by to rychleji?

Ano, aplikace Včelka Vám nejen umožní vytvořit každému dítěti vlastní účet, ve kterém budete mít uloženy informace o dítěti, ale budete moci sledovat také jeho aktivitu – jakým cvičením se věnovalo a jak v nich bylo úspěšné.
Vytvořit účet dítěti, které bude pravidelně docházet na hodiny nápravy čtení, je v aplikaci Včelka velmi jednoduché. Stačí kliknout na ikonu Přidat čtenáře a následně vyplnit údaje o dítěti. Ikonu naleznete ihned po přihlášení na hlavní stránce s výběrem čtenářů.

 

Velká výhoda aplikace Včelka je především v okamžité nabídce cvičení pro konkrétní dítě a to buď na základě provedené diagnostiky, věku dítěte, nebo Vašeho výběru z nabídky cvičení.

 

Ať už zvolíte jakoukoliv možnost, můžete se spolehnout, že na dítě čekají zábavná a zároveň velmi přínosná cvičení, která jsou bohatě podpořena obrázky i mluveným slovem. A není třeba mít připraveno mnoho různých učebnic, pracovních sešitů a listů, postačí počítač s reproduktory a mikrofonem.

Skutečností, že pod profilem dítěte jsou uložena cvičení přímo na míru jeho problémům, to nekončí, ale naopak začíná. Aplikace sleduje aktivitu dítěte, všechny jeho výsledky ukládá a dle jeho pokroků nabízí stále nová a nová cvičení s odpovídající náročností. Cvičení můžete doplňovat a upravovat také sami.

Jak na to se dočtete zde – http://www.vcelka.cz/navody/clanek/upravy-seznamu-cviceni-pridavaDalší a neméně důležitou výhodou je to, že do účtu dítěte mohou nahlížet i další lidé. Snadno tak můžete spolupracovat s učiteli, rodiči a dalšími odborníky.

Podrobnější návod naleznete zde – http://www.vcelka.cz/navody/clanek/pridani-odborneho-dohledu

A stejně to bude fungovat i pro Rudu, Tondu, Honzíka a další děti, které máte v péči. Pro každé dítě bude Včelka jiná – přizpůsobí se jeho problémům, tempu a pokrokům.

 

 

Pojďme se nyní konkrétněji podívat, jaká cvičení má Včelka připravené pro děti, které dnes čeká nápravná hodina.

Pro Bětku je to dnes první hodina, jde do neznáma. Většina dětí je na první hodině nervózní, bojí se, že jim čtení nepůjde. V takovém případě je vhodné využít například cvičení “Malované čtení”, kdy můžeme nejprve číst my a dítě jen doplňuje slova, která jsou nahrazena obrázky.
Bětce se takový způsob čtení moc líbil, zbavila se obav z neúspěchu a další příběh četla již celý sama.

 

Pro Evičku, která má potíže s psaním čárek nad samohláskami, je připraveno cvičení “Délky samohlásek”. V tomto cvičení Evička nejprve uslyší slovní spojení a poté kliknutím na samohlásky označí ty, které jsou dlouhé. Pokud udělá chybu, políčko se samohláskou se jí vybarví červeně. Správně označené samohlásky změní barvu na zelenou. Pro Evičku je to někdy těžká bitva, ale ví, že “komu se nelení, tomu se zelení” a tak pravidelně procvičuje. Jelikož ji cvičení baví, opravdu se snaží, nespoléhá na štěstí a přestala jen odhadovat, kde by ta čárka asi mohla být. Na každé slovní spojení Evička vymyslí také nějakou větu. Někdy si všechna spojení, která na hodině procvičí, zapisuje do sešitu a doma zkouší vymyslet celý příběh. A protože ji také hodně baví kreslení, příběhům nechybějí ani obrázky. Evička ráda slyší, že je malá spisovatelka a že takto vlastně vzniká její první knížka.

Anetka má stále potíže přes namáhavé čtení postřehnout, o čem to vlastně četla. Ve Včelce ráda využívá cvičení “Jak jdou věty za sebou.” V tomto cvičení si nejprve přečte text, ve kterém se poté promíchají věty. Úkolem je správně věty seřadit. Anetka ráda a velmi úhledně píše. Pokud se ji cvičení zdá příliš těžké, přepíše si políčka se zamíchanými úryvky příběhu, ty poté vystřihne a skládá si je za sebe. Tímto způsobem se jí vždy podaří věty správně seřadit.

Není těžké se pro tuto aplikaci nadchnout. Speciálním pedagogům ušetří mnoho práce s přípravami materiálů a evidencí pokroků dítěte. Ale dokáže zaujmout i děti? Ano, vždyť Včelka je především pro ně. Jejím cílem je ulehčit jim učení se číst a to pro děti velmi přitažlivou formou. Navíc za jejich aktivitu a výsledky dostávají body, které pak mohou vyměnit za různé obrázky, pomocí kterých si vytvářejí vlastní ZOO, město, školu atd., což děti milují.